- آرشیو اخبار 1
- اجتماعی 2
- پزشکی 3
این ترکیب خوشمزه قاتل مغز است!
مطالعه جدید نشان میدهد اگر رژیم غذایی مملو از گوشتهای فراوری شده، نشاسته و میان وعدههای شیرین باشد، احتمال ابتلا به زوال عقل بسیار بالا خواهد بود.
به گزارش منیبان، «سیسیلیا سمیری»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بوردکس فرانسه، در این باره میگوید: «مطالعه ما نشان میهد که ترکیب مواد غذایی مصرفی در پیشگیری از زوال عقل بسیار مهم است.»
زوال عقل بسیار در بین افرادی که عمدتاً گوشتهای فراوری شده نظیر همبرگر و سوسیس، نشاسته نظیر سیب زمینی، و میان وعدههای همچون کیک و کلوچه مصرف میکنند، شایعتر است.
یافتهها نشان میدهد معمولاً در افراد فاقد زوال عقل رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، غذاهای دریایی و مرغ است.
به گفته محققان، زوال عقل از جمله بیماری آلزایمر میتواند از دههها قبل از ظهور علائم آغاز شود و رژیم غذایی طولانی مدت نقش مهمی در این زمینه دارند.
سمیری در ادامه میافزاید: «عادتهای بد غذا خوردن به سمت گوشتهای پخته سرد و میان وعدهها سالها قبل از تشخیص زوال عقل در گروه ما مشهود بود. در مقابل، رژیمهای غذایی متنوع و سالم خطر ابتلاء به زوال عقل را کاهش میدهد.»
برای این مطالعه، ۲۰۹ فرد مبتلا به زوال عقل و ۴۱۸ فرد فاقد این بیماری در فرانسه مورد بررسی قرار گرفتند. میانگین سنی افراد ۷۸ سال بود و به مدت ۱۲ سال تحت نظر بودند. این افراد ۵ سال زودتر پرسشنامهای در مورد تغذیه شأن تکمیل کرده بودند.
محققان مشاهده کردند سالها قبل از ابتلاء به زوال عقل، رژیم غذایی افراد مبتلا به این بیماری بسیار متفاوت از افرادی بود که مبتلا به زوال عقل نبودند.
به گفته سمیری، «ما همچنین دریافتیم رژیم غذایی سرشار از سبزیجات پهن برگ، انواع توتها، مغزیجات آجیلی، غلات کامل، و ماهی ریسک زوال عقل را کاهش میدهد.»
وی در ادامه تاکید میکند: «دفعات مصرف این نوع مواد خوراکی ناسالم، بیش از مقدار آنها، در ریسک ابتلاء به
-
1 عراقچی: تفاهمنامه اسلامآباد هیچگاه تا این حد به نهایی شدن نزدیک نبوده است
-
2 آمریکا دوباره به دیپلماسی خیانت کرد
-
3 خبرهایی از شنیده شدن صدای چند انفجار در جنوب کشور
-
4 اتحادیه اروپا، ایران را تحریم کرد
-
5 فرودگاه بنگوریون تعطیل شد
-
6 هلاکت چهار تروریست در سراوان/ یک مدافع امنیت به شهادت رسید
-
7 سپاه یک تیم تروریستی را در سراوان شناسایی و منهدم کرد
-
1 این موجود دوستداشتنی متفاوتترین پستاندار جهان است
-
2 این خوراکیها را نخورید کمبود پتاسیم سراغتان میآید
-
3 بازنشر پیام رهبری به مجلس در میانه مخالفت برخی نمایندگان با پیشنویس…
-
4 توافق میان ایران و آمریکا از راه دور امضا می شود
-
5 می خواهند من را مقابل هواداران قرار دهند
-
6 تشخیص و مرحلهبندی آلزایمر با یک آزمایش خون ساده
-
7 کانادا به شاگرد متجاوز کیروش ویزا نداد!
-
8 اعلام آمادگی سوئیس برای میزبانی از امضای احتمالی توافق ایران و آمریکا
-
اعتبار مصاحبههای تشخیص سلامت روان زیر سوال رفت
مصاحبههای تشخیصی - رایجترین روش برای تشخیص مصرف مواد و اختلالهای روانی از جمله افسردگی، اضطراب، اختلالات دوقطبی و…